Terenowy rower elektryczny ADO A20F FatBike [Recenzja]

ADO A20F to mój drugi rower elektryczny od tego producenta. Wcześniej mogliście zobaczyć recenzję ADO A20, który tak bardzo spodobał się mojej żonie, że postanowiła go przejąć.

Akurat na platformie INDIEGOGO trwała kampania nowego modelu właśnie ADO A20F z szerokimi oponami i wtedy stwierdziłem, że to fajna okazja, z której warto skorzystać. Po za tym będziemy mogli zapakować bez problemu dwa składane rowery do bagażnika samochodu.

Czy warto kupić rower elektryczny? Jakie są zalety i wady E-BIKE?

Rowery elektryczne, zwane również e-bike, stają się coraz bardziej popularne w ostatnich latach, ponieważ coraz więcej …

Tak jak wspominałem w recenzji ADO A20 głównym czynnikiem wyboru jest fakt, że wysyłka oraz ich serwis posprzedażowy znajduje się w Europie. Główna siedziba jest w Niemczech a pozostałe punkty znajdują się w UK i w Polsce. Opiszę to w dalszej części recenzji.

Na stronie producenta można znaleźć informację, że jest to stosunkowo młoda firma. Założona przez człowieka, który jest zwolennikiem ochrony środowiska i ekologicznych dojazdów do pracy. Zajmują się tylko pojazdami elektrycznymi.

Ciekawostką jest to, że nazwa ADOA Dece Oasis (dosłownie Oaza na pustyni) inspirowana jest naturą wokół jeziora w kształcie półksiężyca w prowincji Gansu w Chinach. Miejsce określane jest jako diament na starożytnym Jedwabnym Szlaku. Było ostatnim przystankiem i mostem łączącym Chiny z Zachodem.

Wracając do roweru ADO A20F, to w skrócie kompaktowy i terenowy rower elektryczny ze składaną aluminiową konstrukcją amortyzująca wstrząsy i baterią o pojemności 10,4 Ah. Wyposażony jest w 7-biegowe przerzutki Shimano, 3-biegową regulację wspomagania elektrycznego, hamulce tarczowe i 20-calowe koła o szerokości 4.0 cala.

Według producenta jego zasięg pozwala na przejechanie do 40 km w trybie pełni elektrycznym oraz do 70 km ze wspomaganiem. Zastosowany 500 W bezszczotkowy silnik elektryczny może pozwolić na jazdę do 40 kilometrów na godzinę (trzeba odblokować). Czas ładowania wynosi 4-5 godzin. Sterowany jest za pomocą praktycznego wyświetlacza LCD, który umożliwia monitorowanie i zmianę różnych trybów.

Jak rower sprawdza się na co dzień, jakie są plusy i minusy oraz jakie są różnice w stosunku do modelu A20 dowiecie się z poniższej recenzji. Postaram się przedstawić moją w 100% szczerą opinię.

Gdzie najtaniej zakupić ADO A20F?

Rower elektryczny ADO A20F można zakupić na stronie producenta oraz w kilku chińskich sklepach. Występuje w dwóch kolorach: biały i czarny. Wysyłka zazwyczaj jest z europejskich magazynów (Czechy / Polska / UK)

Wszelkie akcesoria oraz części dostępne są na Aliexpress oraz w sklepie Banggood.com.

Rower elektryczny ADO A20F+

$969 / 4215zł
Cena z kodem rabatowym
Wysyłka z EU, koszty celne wliczone w cenę

Rower elektryczny A20F+ (gratis w zestawie)

969 € / 4560zł
Oficjalny sklep producenta. Wysyłka z EU

Rower elektryczny ADO A20F+

$1414 / 6153zł
Oficjalny sklep producenta. Wysyłka z EU. Sprawdź kody rabatowe Aliexpress

Gwarancja i serwis rowerów ADO

Głównym jak nie najważniejszym problemem, na który napotykamy się podczas zakupu pojazdów elektrycznych jest brak serwisu posprzedażnego. Firma ADO rozwiązało ten problem tworząc infrastrukturę serwisową we wszystkich głównych krajach UE, w tym w Polsce. Wrażenie może robić centrum obsługi technicznej w Niemczech z magazynem o powierzchni 3,000 metrów kwadratowych i biurem o powierzchni 400 metrów kwadratowych. Po za tym są producentem a nie dystrybutorem i mają łatwiejszy dostęp do części zamiennych.

Były to dla mnie ważne elementy, które zdecydowały właśnie o wyborze ADO A20 oraz ADO A20F

Jak podają na swojej stronie adoebike.com, na kluczowe komponenty jest rok czasu gwarancji, natomiast na główną ramę dają aż 10 lat. Wszelkie problemy na bieżąca chwilę należy zgłaszać do niemieckiego oddziału (najważniejsze informacje znajdziecie tutaj). Na tej stronie opisany jest cały proces posprzedażowy (niestety w języku angielskim)

W przypadku zakupu z Aliexpress lub Banggood, to na początku proponowałbym skontaktować się ze sprzedawcą. Jeśli to nie pomoże, to wtedy bezpośrednio z producentem

Zawartość opakowania ADO A20F

Karton w przypadku A20F jest sporo większy i cięższy od A20. Całość waży ponad 10 kg więcej – jakieś 37 kg i sprawiło mi dużo większy problem z wniesieniem na swoje piętro. Sam rower to waga aż 34 kg. Po otwarciu widać, że wszystkie elementy są dobrze zabezpieczone na czas transportu. W środku natomiast znajdziemy:

  • Złożony rower ADO A20F wraz z baterią umieszczoną w ramie + 2x kluczyk
  • Uchwyt na telefon
  • Ładowarka
  • Instrukcja obsługi
  • 2x klucze imbusowe
  • Pompka

W tym przypadku zabrakło niestety błotników, chociaż na kartonie jest obrazek z nałożonymi błotnikami. Można je dodatkowo dokupić za około $40.

Przygotowanie do jazdy roweru elektrycznego

Przed pierwszą jazdą należy sprawdzić, czy wszystko jest dobrze dokręcone oraz naładować baterię do pełna. W tym przypadku nie musiałem montować stopki oraz pedałów. Dlatego montaż nie zajął więcej jak 2 minuty. Wystarczyło tylko dostosować kierownicę oraz siodełko i napompować koła. Obyło się także bez regulowania przerzutek. Z ADO A20 za taką usługę zapłaciłem 30 zł.

Gdy wszystko jest już na swoim miejscu, to samo złożenie, czy rozłożenie roweru zajmuje zaledwie kilkanaście sekund. Nie zapomnijcie o kluczyku, bo bez tego nie włączycie wspomagania.

Budowa roweru elektrycznego ADO A20F

Rower elektryczny ADO A20F wykonany jest z aluminium. Całość wygląda na prawdę nieźle i robi wrażenie produktu premium. Czarny kolor prezentuje się według mnie dużo lepiej jak biały. Jak nazwa sugeruje, rower wyposażony jest w 20-calowe koła. Natomiast literka F oznacza skrót od Fat tire, czyli szerokie 4 calowe opony. Jego wymiary po rozłożeniu wynoszą 174 x 53 x 120 cm, a po złożeniu 98 x 45 x 77 cm (dł.*szer.*wys.). Waga to około 34 kilogramy.

Konstrukcja umożliwia rozłożenie i złożenie go w zaledwie kilkanaście sekund. Głównymi elementami do złożenia jest rama i ewentualnie kierownica i siodełko. Zazwyczaj składam go w taki sposób jak widzicie na poniższym zdjęciu. Mamy tu solidne mocowania, które radzą sobie bardzo dobrze podczas jazdy w każdych warunkach.

Ponadto składana konstrukcja pozwala na wygodne przechowywanie roweru w małych przestrzeniach. Obawiałem się trochę, że może nie zmieścić się w bagażniku Civica ze względu na szerokie koła. Na szczęście wszystko wchodzi praktycznie na styk. Dodatkowo fajnym rozwiązaniem jest uchwyt na ramie, który ułatwia podnoszenie i przenoszenie.

Bateria wkładana jest do środka ramy i aby ją wyciągnąć należy w pierwszym kroku złożyć rower. Potrzebny nam będzie także dołączony do zestawu kluczyk. Dziurka od klucza znajduje się pod ramą. Trzeba nim odblokować zabezpieczenia i dopiero wtedy można włożyć lub wyciągnąć baterię. Kluczyk pełni jeszcze jedną ważną funkcję, ale opiszę to w kolejnym punkcie.

Model A20F ma tylko jeden amortyzator umieszczony w przednim widelcu. W A20 jest jeszcze drugi pod siodełkiem. Podczas jazdy wygląda to tak, że szerokie koła dają dużo lepszą amortyzację i komfort jazdy niż w przypadku A20. W A20F wszystkie nierówności, podjazdy pod krawężniki, schody są mniej odczuwalne.

Siodełko jest wygodne i podobnie jak kierownica ma regulowaną wysokość. Bez problemu można dostosować jazdę dla osób o wzroście od 150 do około 200 cm. Przy moim wzroście 184 cm zostaje jeszcze sporo do wysunięcia. Pod siodełkiem znajdziemy także odblaskowe światełko. Szkoda, że nie jest podświetlane z akumulatora, tak jak te z przodu.

Na kierownicy od lewej strony znajdziemy dwa przyciski. Zielony służy do włączenia przedniej lampki LED a czerwony to klakson.

Lampka zasilana jest z akumulatora. Mogłaby być trochę mocniejsza, ale moim zdaniem jest wystarczająca do oświetlenia drogi w ciemniejszych miejscach.

Obok umieszczono duży i czytelny wyświetlacz LCD, który umożliwia włączenie / wyłączeniu elektrycznego trybu jazdy oraz pozwala na monitorowanie prędkości, przebiegu, poziomu naładowania baterii oraz statusów o błędach. Plusem wyświetlacza jest dobra widoczność na Słońcu oraz podświetlenie w nocy.

Po środku znajdziemy miejsce na zamontowanie uchwytu na telefon oraz port USB do ładowania np. smartfona, czy kamerki sportowej

7-biegowe przerzutki Shimano zmieniamy po prawej stronie. Do zmiany przełożenia używany klamki (wyższy bieg) oraz niebieskiego przycisku (niższy bieg). Obok znajduje się natomiast manetka gazu. W związku z tym producenci rozwiązują to tak, że hamulec tylny jest po lewej stronie a przedni po prawej.

Opony w kołach mają 20 cali średnicy i 4 cale szerokości. Ciśnienie maksymalne wynosi 1,4 BAR. Moim zdaniem nadają się do każdego rodzaju podłoża. Świetnie amortyzują wszelkie nierówności, dają radę w lesie a nawet pojeździłem trochę po piasku nad morzem. Oba koła wyposażone są w sprawne hamulce tarczowe.

Na piaście tylnego koła umieszczono bezszczotkowy silnik o mocy 500 W. Podobno jest nawet system odzyskiwania energii podczas hamowania, który w pewnym stopniu zwiększy całkowity zasięg.

ADO A20F

Bateria roweru elektrycznego ADO A20F

Rower ADO A20F działa na wymiennej baterii o pojemności 10.4 aH. Jest trochę większych rozmiarów jak w modelu A20. Umieszcza się ją wewnątrz ramy po odblokowaniu zabezpieczeń dołączonym do zestawu kluczykiem. Bateria nie musi być wyciągana do naładowania. Można ją ładować za pomocą portu umieszczonego na ramie. Jest to dla mnie zdecydowanie wygodniejsze rozwiązanie. Pełne ładowanie trwa od 4 do 5 godzin.

Dodatkowy akumulator można zakupić np. na Aliexpress z tego linku lub w sklepie Banggood.com z tego linku

Tryby jazdy rowerem elektrycznym ADO A20F

Większość konkurentów w tym samym przedziale cenowym oferuje silnik 250 W, podczas gdy ADO A20F wyposażono w silnik, który po odblokowaniu osiąga moc 500 W z maksymalną prędkością do 40 km / h (odblokowanie mocy silnika 500 W na własną odpowiedzialność)

Korzystanie ze wspomagania elektrycznego podobne jest w pewnym sensie do uruchamiania motocyklu. Należy włożyć i przekręcić kluczyk o 45 stopni, aby aktywować baterię. Nie można go wyciągnąć podczas jazdy na napędzie elektrycznym. Na początku martwiłem się trochę o to, czy nie wypadnie, ale po pewnym okresie użytkowania okazało się, że nie ma powodu do zmartwień – nie wypadł ani razu.

Na pierwszym biegu, gdy osiągniemy prędkość 5 km / h, to załącza się system wspomagania, który działa tylko podczas pedałowania. Nie jest to duża moc, ale odczuwalna i można tak przejechać sporo kilometrów zanim rozładuje się akumulator. Drugi i trzeci bieg działa podobnie jak w motorze. System wspomagania załącza się przy prędkości 5 km / h, ale tutaj już nie musimy pedałować (można zmienić na 0 i ruszamy wtedy od razu ze wspomaganiem – ustawiamy na 0 program P0 z numerem 9 – sprawdź punkt ze zdjęciem blokady). Wystarczy dodawać gazu na prawej manetce. W przypadku, gdy się zatrzymamy, to wspomaganie natychmiast się wyłączy, co wydaje się bezpiecznym rozwiązaniem.

Jeżeli jednak nie chcemy jechać ze wspomaganiem, to zawsze możemy ustawić się na zerowy bieg lub całkowicie wyłączyć zasilanie i jechać jak na normalnym rowerze.

Przy mojej wadze 94 kg udało się rozpędzić na drugim biegu do 24 km / h a na trzecim do 27 km / h. Po zdjęciu blokady na trzecim biegu udało się rozpędzić do 34-35 km / h. Moim zdaniem A20F pomimo mocniejszego silnika, ale zwiększonej wagi rozpędza się trochę wolniej od A20.

ADO A20F na co dzień

Rowery ADO wzbudzają spore zainteresowanie wśród przechodniów. Każdy, kto spróbował jazdy ze wspomaganiem był zachwycony możliwościami i przyspieszeniem. Dostosowanie siodełka oraz kierownicy zajmowało dosłownie kilka sekund. Do tego składana konstrukcja ​​idealnie nadaje się, aby wrzucić go do bagażnika samochodu i wyruszyć w różne ciekawe miejsca np. możemy zabrać się z nim na urlop.

Na mieście, dzięki szerokim oponom daje radę praktycznie na każdej powierzchni. Kiedy przesiadłem się z modelu ADO A20 na A20F, to odczuwałem dużo lepszy komfort jazdy a do tego miałem wrażenie, że mogę wjechać w każde miejsce. Przeszkody typu krawężnik, czy dziury w drodze nie są dla niego problemem.

Ze względu na większą wagę gorzej radzi sobie z jazdą po górki (moje 94 kg + 34 kg). Jeśli jest bardziej stroma, to przy końcu muszę użyć trochę siły. Z kolei moja żona, która waży dużo mniej, wjeżdżała pod te same górki tylko na samym wspomaganiu elektrycznym.

Odnośnie zasięgu to według producenta w trybie pełni elektrycznym można przejechać około 40 km. Mi niestety nie udało się dobić nawet do 30 km przy takiej normalnej spokojnej jeździe na 2/3 biegu. Wpływ na szybsze zużycie baterii może być spowodowany także tym, że ustawiłem załączanie wspomagania elektrycznego już od samego startu a nie tak jak jest to fabrycznie od 5 km / h. Uważam, że gdybym ważył o te 20-30 kg mniej i miał ustawienia fabryczne, to można by było osiągnąć dystans o te 10 km większy.

Jeśli w trybie czysto elektrycznym można zrobić około 30 km, to moim zdaniem osiągnięcie 70 km w trybie mieszanym może nie być łatwe do zrobienia. Myślę, że jest to bardziej coś w okolicy 60 – 65 km. Mowa tutaj oczywiście o moim przedziale wagowym. Nie testowałem jeszcze takich dystansów, ponieważ za bardzo przyzwyczaiłem się do jazdy ze wspomaganiem i nie łatwo będzie mi pokonać tyle kilometrów.

Jak odblokować moc do 40 km/h w rowerze elektrycznym?

Ze względu na przepisy i otrzymanie certyfikatu CE, firma ADO musiała ograniczyć moc silnika do 250 W oraz prędkość jazdy do 25 km/h.

Gdyby było wam jednak za mało, to blokadę można w łatwy sposób zdjąć i zwiększyć moc do 500 W a prędkość jazdy do 35-40 km / h. Pamiętajcie tylko, że robicie to na własną odpowiedzialność.

Do odblokowania wystarczy na liczniku przytrzymać jednocześnie przez kilka sekund dwa przyciski plus i minus. Następnie środkowym przyciskiem wybrać opcję oznaczoną P0 z numerem 8 i plusem zwiększyć do 35 lub 40.

ADO A20 vs ADO A20F

ADO A20F zrobiony jest praktycznie na takiej samej konstrukcji, co ADO A20. Różnica jest tylko w szerokości przedniego widelca oraz zmieniono i wzmocniono tylne rury. W związku z tym jest także niewielka różnica w wymiarach.

Odczuwalna jest waga roweru A20F, gdy trzeba go wnosić np. na trzecie piętro. ADO A20 waży 24 kg, natomiast A20F aż 34 kg. Waga ma duży wpływ na zasięg, jaki możemy pokonać w trybie mieszanym, czy pełni elektrycznym. Przy mojej wadze 94 kg jestem w stanie przejechać na ADO A20 jakieś 35 km w trybie pełni elektrycznym, natomiast w A20F ciężko jest mi zbliżyć się do 30 km. Zazwyczaj jest to jakieś 26-27 km. Dodam, że w obu rowerach bateria ma takie same parametry (36V / 10.4 aH – zastosowane ogniwa 18650)

Jeśli chodzi o jazdę na co dzień, to według mnie na A20F jeździ się dużo lepiej. Szerokie koła amortyzują wszelkie nierówności i czuję jakbym mógł wjechać nim na każdy teren i pod każdą przeszkodę bez większego problemu. Trochę jakbym przesiadł się z osobówki do SUVa.

ADO A20F po odblokowaniu ma także mocniejszy silnik 500 W (A20 – 350 W), ale ze względu na wagę rozpędza się trochę wolnej i osiągam minimalnie mniejszą prędkość (34-35 km / h w A20F, 36-37 km / h w A20)

Jeden i drugi rower jest godny polecenia, jeśli chodzi o stosunek jakości do ceny. Ciężko chyba znaleźć coś innego w zbliżonej cenie (ewentualnie można sprawdzić Fidoo). Model A20 sprawdzi się bardziej na równym drogach i wtedy, gdy mamy do pokonania większe dystanse. Natomiast A20F może jeździć praktycznie w każdym terenie, ale niestety jest sporo cięższy i przejedziemy nim mniej kilometrów w trybie pełni elektrycznym.

Ja osobiście wybieram ADO A20F. Natomiast moja żona woli jazdę na ADO A20.


ADO A20

ADO A20F
Moc silnika 350 W 500 W
Bateria 36V10.4 Ah 36V10.4 Ah
Czas ładowania 4-5h 4-5h
Napęd 7-biegowy napęd Shimano 7-biegowy napęd Shimano
Zasięg elektryczny 45 km 40 km
Zasięg ze wspomaganiem 80 km 70 km
Maksymlana prędkość 35 km/h 40 km/h
Wymiary złożonego (dł.*szer.*wys.) 900*430*700 mm 980*450*770 mm
Wymiary rozłożonego (dł.*szer.*wys.) 1550*530*1100 mm 1740*530*1200 mm
Waga 24 kg 34 kg
Materiał ramy Aluminium Aluminium
Wbudowana ładowarka do telefonu Tak - 5V/2A Tak - 5V/2A
Amortyzacja Podwójna amortyzacja Amortyzator z przodu
Uchwyt do przenoszenia Tak Tak
Wyświetlacz Tak, HD LCD Tak, HD LCD
Początkowy punkt wspomagania elektronicznego Po przekroczeniu 5 km / h, można zmienić na 0 Po przekroczeniu 5 km / h, można zmienić na 0
Pompka w zestawie Tak Tak
Przednia lampka Tak Tak
Certyfikat wodoodporności IPX5 IPX5
Standardowa cena $799.99 $950.99
WordPress Tables Plugin

Specyfikacja ADO A20F

  • Marka: ADO (A Dece Oasis)
  • Model: A20F
  • Napięcie znamionowe silnika: 36V
  • Moc silnika: Bezszczotkowy 250 W / po odblokowaniu 500W
  • Ilość biegów: 3
  • Bateria: 36V / 10.4 aH (zastosowane ogniwa 18650)
  • Czas ładowania: 4-5 h
  • Moc wyjściowa ładowarki: 84W
  • Maksymalna prędkość: 25km / 40km – do odblokowania
  • Zasięg: do 40 km w trybie pełni elektrycznym oraz do 70 km w trybie mieszanym
  • Napęd: 7-biegowe przerzutki Shimano
  • Wymiary po rozłożeniu: 1740*530*1200 mm
  • Wymiary po złożeniu: 980*450*770 mm
  • Koła: 20” o szerokości 4.0”
  • Waga: 34 kg
  • Certyfikat wodoodporności: IPX5
  • Amortyzacja: Z przodu i pod siodełkiem
  • Hamulce: Tarczowe
  • Maksymalne obciążenie: do 120 kg
  • Wbudowana ładowarka pod telefon: Tak
  • Certyfikat CE: Tak
  • Możliwość dostosowania wysokości: Tak, dla osób o wzroście 150-200 cm
PLUSY:

  • Łatwe i szybkie składanie
  • Maksymalna prędkość 35 km/h (po odblokowaniu)
  • Siodełko oraz kierownica mają regulowaną wysokość
  • Szerokie koła amortyzują wszelkie nierówności
  • Ładowarka do telefonu

MINUSY:

  • Zasięg w trybie pełni elektrycznym przy mojej wadze 94 kg, to tylko 26-27 km

Ustawienia fabryczne panelu sterowania

  • P01 – Jasność wyświetlacza
  • P02 – Przełączanie jednostki – km / mile
  • P03 – Nominalne napięcie
  • P04 – Czas uśpienia wyświetlacza
  • P05 – Tryby jazdy
  • P06 – Średnica koła
  • P08 – Limit prędkości
  • P09 – 0: start od 0km/h, 1: start od 5km/h
ADO A20F

Podsumowanie

Rower ADO A20F to świetny stosunek jakości do ceny. Myślę, że w Polsce ciężko by było znaleźć jakąś alternatywę z takimi parametrami. Według mnie jazda tym modelem daje dużo lepszy komfort jak ADO A20. Minusem jest gorszy zasięg oraz waga. Gdybym miał jeszcze raz dokonać wyboru pomiędzy A20 a A20F, to zdecydowanie jestem za A20F.

Po za tym firma ADO położyła duży nacisk na logistykę oraz obsługę posprzedażową na terenie Unii Europejskiej. Ciekawi mnie tylko jak będzie z jego jakością tak po pół roku użytkowania. A20 mam od jakiś 2 lat i na razie wszystko jest na swoim miejscu.

Terenowy rower elektryczny ADO A20F FatBike [Recenzja]
Terenowy rower elektryczny ADO A20F FatBike [Recenzja]
4215zł
Czajna.pl - Najlepsze promocje, kupony rabatowe i recenzje z zakupów
Logo